Kaipaatko tietoa tai tukea?

Voit käyttää hyödyksesi mahdollisuuden saada henkilökohtaista vertaistukea. Vertaistukihenkilöt ovat itse keliaakikkoja, ja ovat sinut sairautensa kanssa. He ovat saaneet keliakiadiagnoosin vuosia/vuosikymmeniä sitten. Heidät on koulutettu vertaistukihenkilöiksi ja heitä sitoo ehdoton vaitiolovelvollisuus.

He eivät ”tuputa” tietoa, mutta kuuntelevat ja neuvovat. He eivät korvaa terveydenhuollon asiantuntijoita, mutta oman pitkäaikaisen kokemuksen kautta osaavat auttaa käytännön asioissa.

He esimerkiksi tietävät, mistä keliaakikko saa hyvin gluteenittomia tuotteita ja saako niitä ylipäätään tuoreina.

Voit pyytää vertaistukihenkilön vaikka oppaaksi ostoksille. Ota yhteyttä vertaistukihenkilöön, jos tunnet epävarmuutta jossain keliakiaan liittyvässä asiassa, leivonta, tuotteiden hankinta tai sopeutuminen.

Voit ottaa yhteyttä minkä tahansa kunnan edustajaan, vaikka asuisitkin eri paikkakunnalla. Mikäli kaipaat apua ostoksille, niin kuitenkin helpoiten se onnistuu oman kuntasi yhteyshenkilön kanssa.

Tukihenkilömme:

Rovaniemi:

Hautaniemi Riitta 040 561 6287 riitta.hautaniemi(a)pp2.inet.fi

Ranua:

Luiro Anja 044 207 3566
Jääskeläinen Maija 0400 890 909

Kittilä:

Palosaari Raija 040 716 3033

Sodankylä:

Kunnassa ei ole vertaistukihenkilöä. Jos tunnet olevasi tämä tärkeä ja toivottu henkilö, ota yhteys Riittaan 040 561 6287, niin keskustellaan asiasta.